LocalChef

Le nouveau Beaujolais est arrivé!

 Breaking News
  • Proefnotitie van een lezer… Laatst hebben wij een aantal proefpakketten van Brouwerij Hoop uit Zaandijk ontvangen. Natuurlijk willen we juist onze bezoekers laten proeven en hebben de pakketten vanwege de grote belangstelling onder de...
  • Later aan Zee biedt XXL barbecue aan het strand voor 1250 personen Bijzondere grill experience bij Bistro & Grill in Bloemendaal aan Zee Voor liefhebbers van lekker eten en drinken aan het strand is Bistro & Grill Later aan Zee een favoriete...
  • ‘s Werelds eerste Coravin winebar op Taste of Amsterdam Wijnfreaks opgelet! Een wijnbar waar ’s werelds allerbeste wijnen per glas worden geschonken. Van Château Palmer tot Puligny-Montrachet en als pronkstuk versiert de wereldbefaamde Petrus de wijnkaart. Dit alles maakt...
  • Liefhebbers van de Aziatische keuken die een gastronomische topbeleving willen ondergaan en dit eens vegan willen ervaren: eat your heart out! Taiko restaurant serveert een uniek negen gangen menu dat...
  • Oppo Ice Cream Coctail pop-up bij Tunes Bar   Van 23 t/m 26 mei 2 verleidelijke Oppo cocktails à €12,50 Amsterdam, 23 mei 2019 – Dit weekend strijkt een uniek concept neer in de Tunes Bar (in het...
Le nouveau Beaujolais est arrivé!

De Beaujolais Nouveau is zowat de populairste primeurwijn ter wereld. Steevast op de derde donderdag van november worden we geconfronteerd met de slogan “Le nouveau Beaujolais est arrivé!”. Vanaf dan begint zijn kortstondige zegetocht naar de consument met de bedoeling zo snel mogelijk ontkurkt en gedronken te worden. De marketingstunt maakt dat de Beaujolais Nouveau waarschijnlijk de meest succesvolle wijn ter wereld is. Jaarlijks worden er gemiddeld zo’n 55 miljoen flessen van verkocht. Vele wijnbouwgebieden, zowel binnen Frankrijk en daarbuiten, proberen het succes te imiteren.

Geschiedenis
Al vanaf de 19e eeuw hadden de wijnboeren en de wijnhandelaren uit de Beaujolais de gewoonte om hun wijn vlak na de oogst op de markt te brengen. Deze commerciële geste werd in een officieel decreet gegoten. Het decreet van 9 november 1951 bekrachtigd immers officieel het vroegtijdig bottelen. Oorspronkelijk was 15 november de datum waarop de wijn op de markt moest gebracht worden. In 1985 veranderde dit naar de derde donderdag van november.

De Wijnen
Een speciaal gistingsprocédé, macération carbonique, zorgt ervoor de wijn een uitbundige en sappige fruitigheid vertoont met de geur en de smaak van kleine rode vruchtjes. Nadat het gistingsproces is gestopt rust de wijn nog circa een maand in vaten of tanks. Daarna volgt de botteling en is de wijn verzendklaar.

Beaujolais Nouveau moet simpelweg paarsgekleurd zijn, een gespierd fruitbouquet hebben en een sappige smaak. Het is een frisse, sprankelende, fruitige en gemakkelijk wegdrinkende wijn. Door het gistingsproces komen er toetsen van banaan en peerdrops (peervormige zuurtjes) voor.

 

Related Articles

Contact opnemen:

Wil je dat jouw bezoeker terugkomt?

Ook op LocalChef?

Welkom op LocalChef, Ook zo geïnteresseerd in de verschillende kookprogramma's op de TV? Jammer dat het altijd chef's van restaurants zijn die een flink eind uit de buurt gevestigd zijn. Bij LocalChef.nl geven de restauranthouders uit uw eigen omgeving een kijkje in hun keuken, geven tips, (video) instructies en beantwoorden vragen. Kijk daarom regelmatig op deze pagina's!

Meer promotie tegen veel minder kosten? Neem contact op en word ook een Bekende Nederlander!