LocalChef

Le nouveau Beaujolais est arrivé!

 Breaking News
  • Gezocht: gastredacteur bierproeverij De postbode kwam al vroeg met een pakketje van een bierbrouwer. Of LocalChef enkele biertjes wil proeven? Jazeker, maar daar gaan we een gastredacteur voor zoeken… Heb je verstand van...
  • Nieuwe BBQ 4K van Everdure Wij presenteren met trots de 4K by Everdure, een unieke houtskoolbarbecue, doorspekt met innovatieve snufjes. Dit is de next level (kamado) manier van barbecueën. De 4K is een erg veilige barbecue,...
  • Wat is nu eigenlijk een “brasserie”. Een brasserie (het Franse woord voor brouwerij) is een horecagelegenheid waar men iets kan eten en/of drinken. De brasserie vindt haar oorsprong in het Duitse Brauhaus, een brouwerij waar het...
  • Restaurant BAK In ons restaurant werken we alleen met lokale producten en wordt een seizoengebonden, gastronomisch tasting menu geserveerd. Groenten spelen vanaf het begin van BAK (in 2012) een belangrijke rol in...
  • Weg met de mythe: Lamsvlees in het voorjaar Lamsvlees en het voorjaar, dit is in Nederland onlosmakelijk met elkaar verbonden. Restaurants zetten het op de kaart, supermarkten promoten lamsvlees en de foodmagazines staan vol met de prachtigste lamsrecepten....
Le nouveau Beaujolais est arrivé!

De Beaujolais Nouveau is zowat de populairste primeurwijn ter wereld. Steevast op de derde donderdag van november worden we geconfronteerd met de slogan “Le nouveau Beaujolais est arrivé!”. Vanaf dan begint zijn kortstondige zegetocht naar de consument met de bedoeling zo snel mogelijk ontkurkt en gedronken te worden. De marketingstunt maakt dat de Beaujolais Nouveau waarschijnlijk de meest succesvolle wijn ter wereld is. Jaarlijks worden er gemiddeld zo’n 55 miljoen flessen van verkocht. Vele wijnbouwgebieden, zowel binnen Frankrijk en daarbuiten, proberen het succes te imiteren.

Geschiedenis
Al vanaf de 19e eeuw hadden de wijnboeren en de wijnhandelaren uit de Beaujolais de gewoonte om hun wijn vlak na de oogst op de markt te brengen. Deze commerciële geste werd in een officieel decreet gegoten. Het decreet van 9 november 1951 bekrachtigd immers officieel het vroegtijdig bottelen. Oorspronkelijk was 15 november de datum waarop de wijn op de markt moest gebracht worden. In 1985 veranderde dit naar de derde donderdag van november.

De Wijnen
Een speciaal gistingsprocédé, macération carbonique, zorgt ervoor de wijn een uitbundige en sappige fruitigheid vertoont met de geur en de smaak van kleine rode vruchtjes. Nadat het gistingsproces is gestopt rust de wijn nog circa een maand in vaten of tanks. Daarna volgt de botteling en is de wijn verzendklaar.

Beaujolais Nouveau moet simpelweg paarsgekleurd zijn, een gespierd fruitbouquet hebben en een sappige smaak. Het is een frisse, sprankelende, fruitige en gemakkelijk wegdrinkende wijn. Door het gistingsproces komen er toetsen van banaan en peerdrops (peervormige zuurtjes) voor.

 

Related Articles

Contact opnemen:

Wil je dat jouw bezoeker terugkomt?

Ook op LocalChef?

Welkom op LocalChef, Ook zo geïnteresseerd in de verschillende kookprogramma's op de TV? Jammer dat het altijd chef's van restaurants zijn die een flink eind uit de buurt gevestigd zijn. Bij LocalChef.nl geven de restauranthouders uit uw eigen omgeving een kijkje in hun keuken, geven tips, (video) instructies en beantwoorden vragen. Kijk daarom regelmatig op deze pagina's!

Meer promotie tegen veel minder kosten? Neem contact op en word ook een Bekende Nederlander!